AHLAN WASAHLAN~ SELAMAT DATANG KE BLOG DEENNASOUR

Wednesday

anak Halal

Yosh!! Akhirnya selepas 3 -4 kali plan aku nak tengok Anak Halal hasil buah tangan Othman Ali ni dibatalkan,,,akhirnya semalam bersamaan 8 Januari 2008 aku dapat juga pergi tengok..
Bersama-sama deennasour pergi ada 3 orang member, Diani,Zul dan Suria...... kitorang pergi lepas waktu pejabat dan terus beli tiket...

WAH!!! begitu lengang kaunter tiket masa tu,,macam tak percaya aku, hari tu bukan main ramai lagi semasa aku pergi menonton Enchanted yang aku tulis di entri yang lepas.....
cuma aku lupa nak tangkap gambar kelengangan itu..hehe..
Tayangan pukul 7.15 petang dan sebelum tu, kita makanlah dulu di Mc D....
oh ya, kali ni, tak ada orang sponse,masing-masing duit sendiri,,almaklum,,tengah bulan,,patut lah lengang~

Ok tanpa buang masa, review aku..
Mesej, latar masyarakat dan sewaktu dengan nya sememangnya mantap, iaitu kisah-kisah hidup muda-mudi dan latar kehidupan masyarakat yang hidup di setinggan dan rumah flat.
Pelakon, korang sedia maklum, memang pelakon pun tidak kurang hebatnya, kesemuanya aku boleh katakan memberi komitmen dan penghayatan yang baik, masing-masing dapat menjiwai watak masing-masing...untuk lakonan diorang aku bagi 5 bintang,,,,memang baik!

Tetapi, aku rasakan plot cerita dan olahan cerita agak tak teratur,,itu pandangan aku, aku bukanlah pro pun, tapi itulah, seperti ada yang tak logik, dn ada yang pelik semasa perjalanan plot cerita tu, tak berapa tersusun, so bagi aku, pengarah tak begitu sensitif....aku tak tau nak cakap macam mana, sesiapa yang dah tengok tu tahulah....

Dan tengok pula pada suntingannya, mungkin kalau korang tengok sebagai penontong biasa, korang tak perasan, tapi oleh kerana bab ni aku dah tau dan belajar, so aku nampaklah kekurangannya. Aku boleh katakan filem ini agak kasar suntingannya. Dan ada sesetengah babak mempunyai jump cut. Tapi aku terfikir, masakan penyunting ini terlalu alpa dalam bab-bab jump cut ni? Contoh; satu babak Farid Kamil dan Maya Karin berada di dalam rumah flat, tiba-tiba terus jump ke babak seterusnya kawan-kawan Farid Kamil berada di port lepak diorang, so disini nampak seperti lokasi Farid dan Kawannya sama,,sedangkan lokasi mereka berbeza,......tak tau lah korang faham tak apa aku tulis ni,,,aku pun bukan lah seorang editor yang pro, tetapi aku nampak kelemahan itu.....

Erm,tapi mungkin filem ini jump cut disebabkan ada babak2 yang dipotong oleh lembaga penapisan filem tetapi jika ada babak yang dipotong, kenapa babak Bonda Farid Kamil menyebut PUKIMAK tidak dipotong? konpius aku.....

Tak apa, kita tengok skrip pula, fuh, segangster-ganster dan seliar-liar kumpulan Farid Kamil ni, boleh juga berbahasa jiwang..haha.
Dan korang janganlah terkejut kalau tengok filem ni, selamba kodok je pelakon dia sebut SIAL, CELAKA, PUKIMAK, HARAM JADAH dan banyak lagi. Aku rasa tak perlu selancang itu skrip yang ditulis bagi menunjukkan betapa realnya filem ini.....
Kalau kita tengok filem KL Menjerit, tak ada pun mengeluarkan perkataan kesat dengan kadar selalu.... begitu juga dengan Remp-it...... tak perlu lah menggunakan perkataan kesat seperti itu
bagi aku, ada lagi perkataan lain yang boleh menggantikannya....
contoh skrip filem KL menjerit yang tak lah kesat tetapi ada kualiti lah....
"champion, ambik moto cabuk kau tu, kejar aku tengok"
pun dah melambangkan watak seorang mat rempit.... tak payah lah keluarkan skrip seperti,
"hoi setan, ambik moto celaka ko tu, kejar lah aku, barua!!! " [contoh aku buat sendiri]

setuju tak dengan aku??

Erm, itu yang aku tak suka, yang aku suka, angle shot filem ni, cantik.....
rekaan set penggambaran pun memang sesuai sangat-sangat.....sememangnya kena dengan situasi sebenar........

so...itulah dia Filem Anak Halal....
nak tahu filem Othman Ali seterusnya?
kalau tak silap Aquarium Cinta...
dan kaalu korang nak tau, filem Othman Ali sebelum ini ialah Puaka Tebing Biru........




[1.deennassour 2. zul 3.diani 4. suriya]